17.5.08

A totyogó

Tíz hónapos kisbabájának még mindig szüksége van az Ön szeretetére és támogatására. Tudni akarja, hogy ha odabújik egy kis bíztató simogatásért, ölelésért Ön ezt boldogan megteszi. Ebben a korban még nem lehet elkényeztetni a gyereket, éppen most van nagy szüksége arra a biztonságra, amit Ön nyújtani tud neki.

Most már erősebben fog, és nagyobb finomsággal tudja használni az ujjait. Valószínűleg fel tud állni, és állásból le tud ülni anélkül, hogy elesne. Ha eléggé biztosan közlekedik már a búrotok mentén, fokozatosan elengedi őket, néha teljesen meg is feledkezik arról, hogy kapaszkodjék. Ahogy már mászkál és jár, itt az ideje, hogy megkapja első pár cipőjét. A lakásban azonban jobb, ha mezítláb van, hogy lábizmai erősödjenek. A cipőnek hajlékonynak és puha talpúnak kell lennie, mert a kemény talp megakadályozza, hogy a baba meg tudjon kapaszkodni.

Ebben az életkorban a kicsik imádnak mászni. A legtöbben felmennek a lépcsőn, és egy csöppet sem érdekli őket, hogyan is fognak lejutni. Mászás, kúszás és járás közben a kisbaba sokszor eleshet, és számos apró baleset érheti. Kivéve azokat a ritka eseteket, amikor valóban megüti magát, ha Ön nem riad meg, ő sem fog kétségbe esni.

Szellemi téren is igen gyorsan fejlődik. Állandóan tanulmányozza a formákat és a méreteket, és megjegyzi a tárgyak közti különbségeket. Tér- és távlatérzékelése már annyira kifejlődött, hogy felfogja, a dolgok kisebbeknek vagy nagyobbaknak tűnnek attól függően, hogy milyen messze vannak tőle.

Csak kevés baba mond néhány szónál többet élete első évében, de a legtöbb gyereknek van passzív szókincse. Még ha nem is tudja kimondani, legalább tíz tárgynak tudja a nevét, és képes arra is, hogy egyszerű utasításoknak engedelmeskedjék. Itt az ideje, hogy Ön elkezdje hozzátenni a kéréseihez, hogy „légy szíves”, „kérlek” vagy „köszönöm”. És ne féljen attól, hogy ha véletlenül gügyögne, az hátráltatja a kicsi nyelvi fejlődését – a tapasztalat az, hogy ez nem gátolja a gyerekeket a normális beszédfejlődésben.

Ebben a hónapban a baba rövidebb ideig pihen napközben, viszont tovább alszik reggel. Az is lehet, hogy a napi kétszeri alvás helyett egyszer alszik késő délelőtt, de akkor hosszabban. Ha ez előfordul, a gyerek gyakran nem bírja ki a délutánt úgy, hogy vacsorára ne legyen nyűgös. Talán az a legjobb, ha az ebéd utáni alvásra szoktatjuk rá, még akkor is, ha ez azt jelenti, hogy egy ideig 11-kor kell ebédelnie.

Testi fejlődés

  • Körbejárja a bútorokat
  • Ha támaszkodva áll, le tud hajolni
  • Állásból leül, anélkül, hogy elesne
  • Tud lábujjhegyen állni
  • Guggol és négykézláb áll
  • Leveszi a doboz tetejét
  • Lapoz a könyvben
  • Szándékosan rakosgatja a tárgyakat, például az egyiket egy másikba
  • Apróbb tárgyakat is felvesz
  • A kanalat a szájához viszi
  • Leveszi a zokniját és a cipőjét

Szociális fejlődés

  • Nagyon szeret bújócskázni, és a labdát ide-oda gurítani
  • Nem mindig működik együtt
  • Keresi, elvárja az elismerést

Szellemi fejlődés

  • Eszközt használ célja elérésére, például egy kis székkel segítheti magát a járásban
  • Rájött, hogy a szavak a tárgyak jelképei (ha például meghallja azt a szót, hogy „repülő”, felnéz az égre)
  • Még mindig halandzsázva beszél, de kimond már néhány értelmes szót
  • Pontosabban utánozza a hanglejtéseket, a beszéd ritmusát és az arckifejezéseket, mint magát a beszédet