16.5.08

Lendületben

A hathónapos kisbaba első életévének harmadik negyedéhez érkezett. Izgalmas szakasz ez, gyors növekedés és fejlődés jellemzi.

A hónap végére a kicsi már valószínűleg támaszték nélkül fog ülni. Az is lehet, hogy egyedül is képes felülni. Ahogy fejlődik az egyensúlyérzéke, kombinálni fogja az ülést más tevékenységekkel, például a játékkal.

Mostanára már valószínű, hogy kúszni is tud. Bár eleinte inkább hátrafelé halad, hamar megtanulja, hogyan változtasson a mozgásának irányán. Vannak babák, akik a kúszás előtt, után, vagy helyett más módjait találják az előre haladásnak, de olyanok is, akik soha sem kúsznak, rögtön a járással kezdik.

Ahogy a kicsi mozgékonyabb lesz, a kíváncsiság félelemmel vegyül nála. Fel akarja fedezni a szoba másik felét is, ugyanakkor nem akar eltávolodni Öntől. Előbb-utóbb legyőzi a bizonytalanságát, és nekivág, de hamar visszatér, hogy megbizonyosodjék felőle, anyu nem tűnt el.

Most már a kezét is használja, hogy utánozza a látott tevékenységeket. A következő 1-2 hónap folyamán valószínűleg határozottan a bal vagy a jobb kezét részesíti előnyben. Továbbra is egyik kezéből a másikba teszi át a tárgyakat, és mindent, ami a keze ügyébe kerül, fölemel, megráz, ledob, piszkál, tol, összenyom, elgurít vagy a földhöz vág.

Nagyon beszédes. Ha jól érzi magát, egy sor hangot hallat, a halk gügyögéstől a hangos visításig. Gyakran próbálkozik a felnőttek által kiadott hangok utánzásával, és a hangszíne alapján tanulja meg a „nem” szó jelentését.

A kicsi már tudatában van olyan dolgok folyamatos létezésének is, amelyeket nem lát éppen. Keresi a korábban elejtett tárgyakat, és már felismeri a megszokott játékát akkor is, ha annak csak egy része látszik. Hamarosan rájön arra is, hogy bár magát a játékot nem éri el, eléri a takarót, amelyen a játék van, és ha meghúzza a takarót, hozzá tud jutni a játékhoz.

Ebben a hónapban nem sokat változnak evési és alvási szokásai. Tetszik neki, hogy már nem a tenyerével, hanem az ujjaival is meg tudja fogni az étel darabkáit. Rendszeresen kínálja meg új ételekkel, és ha már nem érdeklődik, és fanyalog, eleget evett.

Kibújhat az első foga, ami általában az egyik alsó középső. A fogzás leggyakoribb jelei, ha a fülét piszkálja, nyálazik és szopja az alsó ajkát. Bár a fogzástól lehet hőemelkedése és/vagy hasmenése, vigyázzon, ne essen abba a hibába, hogy egy tényleges betegségre azt hiszi, a fogzástól vannak a tünetek.

Még mindig Ön van a kicsi életének a középpontjában. Mostanáig, ha azt mondta „mama” vagy „dada”, valószínűleg bárkihez szólt, vagy csak panaszkodott. Pár héten belül azonban megérti, hogy csak egyvalaki lehet a „mama”.

Testi fejlődés

  • Jól egyensúlyoz a fejével
  • Inkább kúszik (hasával a földön), semmint mászik
  • Négykézlábra áll, és előre-hátra ringatja magát
  • Háton is mozog, fenekét fölemeli, és leteszi
  • Kibújt egy vagy két foga
  • Egyszerre két kezében egy-egy tárgyat fog, és összeütögeti őket
  • Szájával és kezével fölfedezi a saját testét
  • A tárgyak megfogásánál használja az ujjait is

Szociális fejlődés

  • Megjelennek a humorérzék első jelei, huncutkodik
  • Ellenkezik, ha valamit nem akar megtenni
  • Ütögeti, simogatja a tükörképét
  • A hangszíne alapján megtanulja a „nem” szó jelentését
  • Kifejezi, ha szeretne bekapcsolódni a társaságba

Értelmi fejlődés

  • Nagyobb figyelem-összpontosításra képes, jobban érdeklik a részletek
  • Megérti, hogy a tárgyak nem tűnnek el, ha el vannak rejtve
  • Hangokat vagy hangsorokat utánoz
  • A leggyakrabban a „ma”, „mu”, „da”, „di”, „ba” hangkapcsolatokat mondja ki
  • Kezdi megtanulni cselekedeteinek következményeit
  • Egy kisbaba képét saját magával azonosítja, és ennek megfelelő hangokat ad ki
  • Tudja, kicsoda az a mama vagy anya, és azt is tudja, hogy belőled csak egy van
  • Felkapja a fejét, ha egy beszélgetésből kihallja a saját nevét